You are here:--Penerima BR1M Diminta Bersabar

Penerima BR1M Diminta Bersabar

Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diminta merujuk kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sekiranya bermasalah untuk mengeluarkan wang tersebut, kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Beliau turut meminta penerima BR1M agar bersabar dan memberi sedikit masa kerana bayaran skim tersebut dimasukkan secara berperingkat ke dalam akaun penerima.

“Pembayaran fasa pertama BR1M 2018 telah mula diagihkan Isnin lepas dan kepada penerima yang belum mendapatnya, perlulah menunggu sekurang-kurangnya dalam masa seminggu.

Saya jangkakan menjelang Jumaat ini, 80 ke 90 peratus penerima akan mendapat pembayaran bantuan masing-masing,” katanya ketika ditemui pemberita pada majlis sambutan Tahun Baharu Cina Jabatan Kastam Diraja Malaysia di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Menteri Kewangan Datuk Lee Chee Leong dan Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri T Subromaniam.

Johari berkata penerima yang berdepan masalah seperti wang tidak dimasukkan ke dalam akaun boleh pergi ke mana-mana pejabat LHDN bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Pengagihan BR1M 2018 yang melibatkan peruntukan RM6.3 bilion untuk kira-kira tujuh juta penerima di seluruh negara akan dilakukan dalam tiga fasa.

Bayaran pertama BR1M mula dibuat Isnin lepas, manakala fasa kedua dan ketiga bakal dibuat pada Jun dan Ogos depan.

2018-03-06T13:09:24+00:00 March 6th, 2018|Categories: BR1M|34 Comments

34 Comments

  1. Tan huey min March 6, 2018 at 8:16 pm - Reply

    Ok..will waiting . Thanks

  2. Mohamed shahrel bin kunju moideen March 6, 2018 at 8:35 pm - Reply

    Dah lulus tapi masih belum dapat. Harap dapat disegerakan. Salam 1Malaysia. Terima kasih.

  3. Rock March 7, 2018 at 3:09 pm - Reply

    Da lulus tpi blm di kredid kn ke akaun

  4. mohd zoher bin abdul halim March 7, 2018 at 3:53 pm - Reply

    Tolong perceptkn yg dlm pross…..insan yg memerlukn…

  5. Aien aszahari March 7, 2018 at 5:54 pm - Reply

    Masih lagi dlm proses…bile blh dpt tahu keputusan??tq

  6. rafeah bte ramli March 7, 2018 at 9:44 pm - Reply

    saya maseh dalam process dari thn lepas…tolong lah jgn buat cmnie…rafeah bte ramli

  7. Azizol March 7, 2018 at 10:35 pm - Reply

    ASKUM SELAMAT MALAM. Saya INGIN BERTANYA . KENAPE BR1M SAYA MASIH DALAM PROSES.TAHUN NI BANYAK SUSAH . TAHUN2 YANG LEPAS SENANG

  8. Mohd nasrief March 8, 2018 at 6:22 am - Reply

    Dh lulus tapi blum msuk ke akaun

  9. Siti mariam binti ali March 8, 2018 at 12:37 pm - Reply

    Dah lulus tapi belum dikreditkan ke akaun bila ye bakal nye br1m dimasukkan ke dalam akaun bank saya BSN kemaman

    • ziee March 8, 2018 at 2:39 pm - Reply

      Dh lulus tapi blum msuk ke akaun

  10. sazila March 8, 2018 at 1:11 pm - Reply

    dah lulus..tpi blom msok ke acc bank…

  11. Waty March 8, 2018 at 5:31 pm - Reply

    Masih dalam proses jer….tak lulus ke pulak tahun ni.

  12. Aida March 8, 2018 at 6:17 pm - Reply

    Masih dalam proses .mohon dipercepatkan ye . .terima kaseh .

  13. Natasha nadia March 8, 2018 at 8:36 pm - Reply

    Sya punya dh lulus.. Tpi permohonan dlm proses

  14. Rais March 9, 2018 at 5:19 am - Reply

    Sudah lulus kenapa belum masuk di acc bank ?

  15. Rais March 9, 2018 at 5:33 am - Reply

    Assalamualaikum sy sudah lulus tapi belum masuk dalan acc bank bsn kenapa yer??

  16. Siti mariam binti ali March 9, 2018 at 10:46 am - Reply

    Hari ni dah 1 minggu nak tunggu 1 minggu lagi ke atau kena tunggu sampai 15 hari bulan ni kot baru agaknya br1m dapat tahun. Tahun sudah tak macam ni pon tahu ni pula jadi macam ni pula.. Bersabar je lah

  17. Xomenq March 9, 2018 at 3:47 pm - Reply

    26/2 da atart byr tp smpai skrg xseleaai lg. Status da lulus 5/3, tp smpai ke hari ni xmasuk acc lg

  18. Lice March 9, 2018 at 4:22 pm - Reply

    Da lulus tapi blum masuk . .tau2 boucer pulaa. . .

  19. Mohd nasrief March 9, 2018 at 5:56 pm - Reply

    Dh lulus tpi blum msuk ke akaun bank

  20. NOORHAPPY AZELAH BTE SA'DON March 9, 2018 at 6:31 pm - Reply

    Macamana nak check? Saya punya status pun tak tahu lulus atau tak?

  21. juaaini March 10, 2018 at 5:06 am - Reply

    saye sudah lulus , tpi pembayaran still dlm proses , kate jumaat duit brim di kredit kn .. sye status msih dlm proses .. knpe thun ni mcm leceh je nk kasi duit brim ??

  22. Aizad March 10, 2018 at 4:13 pm - Reply

    Dah lulus tapi tak ada dalam akaun bank

  23. Fairiz March 11, 2018 at 4:49 pm - Reply

    Sy punya masih dlm proses…knp yer tahun ni mcm susah…..

  24. Zack zainal March 11, 2018 at 6:56 pm - Reply

    6hb dh lulus..tp blum msuk ke acc maybank…haihhh

  25. kacau ong March 12, 2018 at 7:50 am - Reply

    Masih dlm proses.Aku dah berapa tahun dah kena buat rayuan,harap jangan ada lg yg kena buat rayuan.menyusahkan rakyat saja.Maklumat semua dah ada pada LHDN semua lengkap.jd jangan pula kena buat rayuan.

  26. Kasim March 12, 2018 at 12:15 pm - Reply

    Kalau da lulus minta segerakan lah masuk ke acc bank.. Kesian pakcik2 makcik2.. Diaorg bukan ada internet banking, hari2 pi beratur depan mesin ATM. Setengah tu nak bubuh minyak motor pi ATM pun kena berhutang dengan kawan. Kalau dia ada duit dlm poket, buat apa pi langut depan ATM. Minta jasa baik, segera kan kepada yg telah lulus. Kasihan.

  27. Natalie Litad Yahya March 12, 2018 at 1:16 pm - Reply

    Brim saya lulus 2 minggu lepas tapi tak masuk masuk lagi ke dalam account bank. Kenapa sebab dia. Dah lama lulus tak masuk lagi.

  28. muhamad qhairul nizar March 12, 2018 at 1:20 pm - Reply

    saya sudah lulus tapi belom dapat

  29. shahrulnizam March 14, 2018 at 11:58 am - Reply

    Berbelas kali dah pi chek nii jngan laa menyusah org ….nak kena beratur panjang lpas tu x da ……hampa betoi¬≤ menyusah org hampa tau …..lulus lulus dah apa lagi hampa mau …tlg laa jngan menyusah org x larat dah nak pi bank ….mak saya oku pon x masuk lagii….

  30. Suri buntu March 18, 2018 at 5:17 pm - Reply

    Masih lagi dlm proses….bila lulusnya…

  31. Syaitonnirrajim..haha March 19, 2018 at 2:44 pm - Reply

    Mc dlm proses.. buduhhhh

  32. Haritharan Subramaniam April 8, 2018 at 11:50 am - Reply

    Dah lulus tapi belum masuk dalam akaun

  33. Raymond emang April 22, 2018 at 5:58 am - Reply

    Status br1m saya lulus ke tak?

Leave A Comment